PantadKatt

19 år, gillar får.

Black bean brownies (Glutenfria)

Kategori: Vadsomhelst, recept, Ätbart

Gjorde blackbean brownies för första gången idag! Varit lite skeptisk, så jag gjorde en halv sats. De blev mer kladdiga, fluffiga chokladmuffins. Men man känner verkligen inte av någon bönsmak, skitgoda och snäppet nyttigare. Om man vill kan man ju använda sötningsmedel istället för socker, fast det hade jag inte hemma. Ska bjuda päronen när de kommer hem, tänker inte säga att det är bönor i. Det får de märka själv hehehehe. 

Bör bli 20-30 muffins.

  • 400g kokta svarta bönor 
  • 4 ägg (eller 4 tsk noegg och 8 msk vatten)
  • ca 1,5dl kakao 
  • 6 msk rumsvarmt smör 
  • 1 tsk salt
  • 4dl socker (eller motsvarande sötningsmedel) 
  • 1 tsk bikarbonat
  • 1tsk bakpulver

Mosa ihop bönorna, gärna i en matberedare (jag använde stavmixer) till en slät smet. Sen är det bara att slänga ner resten av ingredienserna och vispa ihop det till en fin smet. Häll sedan ner smeten i små muffinsformar och grädda i mitten av ugnen på 190 grader i ca 30min.

 
 
 
 
Sedan gjorde jag sojafärs-limpa utifrån ett recept ifrån Emmys blogg. Fast jag hade i lite blomkål, champinjoner och lök i den också. God blev den! :D
 
 
 
 
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Häääännääää säger:
    2013-09-26 | 13:29:45

    väldigt nyfiken på blackbeansmuffinsarna, låter lite snusk men kan samtidigt tänka mig att det funkar bra! limpan ser ut som kålpudding mmm hot sexy delicious

    Svar: Testa dem, seriöst. Gör en halv sats ;--))) De blir väldigt maffiga av kakaon.Limpan såg ut som en hög med bajs när jag vände upponer på plåten. Glömde smörja formen )--:
    Terra

Kommentera inlägget här: